• طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
    طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
  • طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
    طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
  • مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
    مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
  • سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
    سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
  • طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش  طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
    طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
  • تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)
    تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)

بررسی پیامدهای انتقال آب دریای خزر و عمان

بررسی پیامدهای انتقال آب دریای خزر و عمان
2 اسفند 1396

چهارشنبه 2 اسفند 1396 توسط سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد نشستی  با موضوع طرح انتقال آب از دریای عمان به سه استان خراسان رضوی و جنوبی و سیستان بلوچستان و همچنین طرح انتقال آب خلیج فارس به 13 استان فلات مرکزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این نشست آقای مهندس مهدی جمشیدی مدیرعامل جمعیت ناجیان آب و آقای دکتر سعید نی ریزی، مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور طوس آب (مشاور طرح انتقال آب دریای عمان) در حضور جمعی از دانشگاهیان، مدیران، کارشناسان و علاقمندان به گفتگو و مناظره پرداختند. 

دکتر‌سعید نیریزی ‌در این نشست گفتگو محور با اشاره به اینکه «موضوع‌های متنوعی در خصوص انتقال آب در زمینه انتقال آب از شمال و جنوب کشور صورت گرفته است»، اظهار کرد: جمع‌بندی کلی ما در گزارش آب کشور این است که در پهنه زاگرس به سمت شرق ما دیگر آبی برای توسعه نداریم و سرنوشت‌مان را باید با همین میزان آبی که در منطقه وجود دارد، انجام دهیم.

‌وی ادامه داد: ما در سه حوزه شرق کشور شامل سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان 1.8 میلیارد متر مکعب اضافه برداشت آب داریم و این یعنی نه تنها تمام آب‌های سطحی را برداشت می‌کنیم، بلکه حدود 2 میلیارد متر مکعب هم بدهکار هستیم. این موضوع نشان می‌دهد که وضعیت بسیار نگران‌کننده است.
‌دکترنیریزی تصریح کرد: بنابراین در پیشنهادی که به آقای چیت‌چیان، وزیر وقت نیرو دادیم، باید 2 میلیارد متر مکعب آب از خارج از این محدوه وارد کنیم. با توجه به این‌که ما هیچ پتانسیلی برای واردات آب از شمال و غرب کشور نداشتیم به این نتیجه رسیدیم باید از منابع جنوب یا کشورهای هم‌جوار مانند تاجیکستان آب وارد کنیم، لذا پروژه در دستور کار مطالعه و‌زارت نیرو قرار گرفت.
‌وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه همزمان موضوع انتقال آب از خلیج فارس به مرکز کشور توسط بخش خصوصی مطرح شد و تابوی این موضوع شکسته شد.
‌رئیس هیأت مدیره شرکت مهندسی طوس آب افزود: اگرچه در ابتدا مخالفت‌هایی با اجرای این طرح وجود داشت، بالاخره وزارت نیرو مجوز مطالعات امکان‌سنجی را صادر کرد و هم‌اکنون بیش از 90 درصد مطالعات آن انجام شده است. با توجه به این‌که دولت امکان هزینه‌کرد در اجرای این پروژه را ندارد، این پروژه با سرمایه‌های بخش خصوصی انجام خواهد گرفت.