• طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
    طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
  • طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
    طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
  • مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
    مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
  • سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
    سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
  • طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش  طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
    طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
  • تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)
    تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)

تکنولوژی بازسازی خطوط لوله انتقال آب، فاضلاب و گاز بدون حفر ترانشه

تکنولوژی بازسازی خطوط لوله انتقال آب، فاضلاب و گاز بدون حفر ترانشه
15 مهر 1398

امروزه بهره برداری و نگهداری بهینه از شبکه‌های لوله با هدف افزایش عمر مفید سرویس‌دهی شبکه، تبدیل به یکی از چالش‌های صنعت آب و فاضلاب و نفت و گاز در جهان شده است. هنگامی که لوله‌ای برای کاربری خاص به بهره‌برداری می‌رسد، پس از گذشت مدتی، تراوش و نشت از این لوله به دلیل پوسیدگی یا ضعف در محل اتصالات اجتناب ناپذیر خواهد بود که خود نخستین علت ترک خوردگی یا ایجاد نقص بیشتر در لوله‌ها می‌باشد. تعمیر خطوط لوله آسیب دیده با روش‌های قدیمی و لوله گذاری‌های مجدد با حفر ترانشه، کاری بسیار مشکل و پرهزینه می‌باشد، لذا روش‌های نوین تعمیر، بهسازی و بازسازی شبکه‌های فاضلاب مدت‌هاست که در کشورهای پیشرفته در حال اجراست. یکی از بروزترین تولیدات در زمینه نوسازی و بهسازی شبکه‌های آب، فاضلاب وگاز در دنیا، لاینرهای انعطاف پذیر مقاوم شده با الیاف GRP می‌باشد که دارای استانداردهای معتبر اروپا و آمریکا بوده و در پروسه عمل آوری آن از اشعه UV استفاده می‌گردد.
شرکت مهندسی مشاور طوس آب با همکاری شرکت صدرا توسعه کیان و شرکای اروپایی اقدام به ارائه خدمات فنی در قالب مطالعات ومشاوره، تأمین متریال و اجرای این روش‌های نوین در کشور نموده است. نوسازی شبکه یا یک قطعه از خط انتقال با استفاده از تکنولوژی این شرکت به معنای تجدید عمر لوله تا 70 سال می‌باشد.
در راستای این مهم، پائیز 98 سمینار و کارگاه آموزشي با عنوان « باز سازی و نوسازی خطوط لوله انتقال (آب - فاضلاب) به روش بدون ترانشه CIPP» در محل سالن اجتماعات شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی و شرکت آب و فاضلاب مشهد برگزار گرديدکه با استقبال تعداد زيادي از مهندسین و مشاوران شرکت‌های بخش خصوصی و دولتی فعال در حوزه آب و فاضلاب به ویژه شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی قرار گرفته بود، مدیر پروژه شرکت مهندسی مشاور طوس‌آب آقاي مهندس علی فرهمند مدرس اين کارگاه توضيحات کاملي در خصوص موضوع برپايي اين دوره و اهمیّت توجه به آن، در قالب اسلاید و فیلم ارائه دادند.
ایشان به معرفی چندین روش اجرایی جایگزین در این صنعت با ذکر کامل جزئیات درباره نحوه اجرای هرکدام و سپس به مقایسه و انتخاب بهترین روش پرداختند. اسلایدهای این سمینار و کارگاه آموزشی، شامل تصاویر مربوط به روش‌های بازسازی و نوسازی خطوط لوله انتقال به روش بدون ترانشه (CIPP) مطابق استانداردهای اروپا و آمریکا می‌باشد که در قالب جداول و نمودارهای آماری و مقایساتی ارائه شده است.
در پایان نیز، حضار سوالات خود را  از جناب آقای مهندس علی فرهمند پرسیده و ایشان به تمامی سوالات با ذکر علت و مثال پاسخ مناسب و شفاف دادند.