• طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
    طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
  • طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
    طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
  • مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
    مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
  • سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
    سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
  • طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش  طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
    طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
  • تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)
    تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)

ضرورت و اهمیت بازاریابی در پاکستان

ضرورت و اهمیت بازاریابی در پاکستان
12 بهمن 1401

ایران و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه و تاثیرگذار در منطقه غرب آسیا، با داشتن 956 کیلومتر مرز مشترک و اشتراکات قومی، مذهبی و فرهنگی و آداب و رسوم مشترک، سابقه همکاری دیرینه دارند.
به لحاظ برخورداری از زیرساخت‌ها و تولید تجهیزات و مصالح مرتبط با پروژه‌های آبی و فاضلابی، دو کشور تقریباً مشابه یکدیگر هستند و نزدیکی مسافت بین دو کشور و هزینه قابل قبول رفت و آمد و حمل و نقل نیز برای پیشبرد همکاری شرکت‌های فنی مهندسی دو کشور عامل تعیین کننده‌ای میباشد. خوشبختانه شرکت‌های پاکستانی نیز علاقه‌مند به همکاری با شرکت‌های ایرانی‌ می‌باشند و این موضوع در طی بیش از دو سال گذشته که با طوس آب همکاری داشته‌اند ثابت شده است. لذا شرکت طوس آب نیز با توجه به ضرورت بازاریابی و حضور موثر در این کشور مذاکراتی را با شرکتهای پاکستانی جهت أخذ پروژه با برنامه قبلی توسط سرپرست بخش بازاریابی، معاونت قراردادها و توسعه بازار جناب آقای مهندس سعید واحد احمدیان انجام داد که طی گزارشی ذیلاً ارائه می شود:
در طی سال‌های گذشته از طریق شرکای پاکستانی، برای حضور در بازار پاکستان اقدامات خوبی انجام شد که نهایتا منجر به عقد قرارداد با یک کارفرمای بزرگ بخش خصوصی بنام سازمان منطقه صنعتی تجاری سند (SITE) در شهر کراچی شد. این پروژه مطالعات تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی منطقه Sukkur در ایالت سند می‌باشد که بطور مشترک با کمک شرکت‌های EMC و IDG در حال انجام می‌باشد. این موفقیت می‌تواند شروع راه حضور در کشور پاکستان باشد.
مزایای کار در پاکستان:
به غیر از نکات گفته شده در ابتدای گزارش، می‌توان به موارد ذیل به عنوان مزایای فعالیت شرکت طوس آب در پاکستان اشاره کرد:
-1 در پاکستان بسیاری از پروژه‌ها و مناقصات برای فاز طراحی و نظارت، مراحل جداگانه داشته و بعد از اتمام طراحی و مطالعات، فاز اجرایی آغاز میشود.
-2 امکان عقد قرارداد برای مرحله نظارت بر اجرای پروژه‌ها در صورتی که مطالعات پروژه‌های مشابه آن توسط طوس آب انجام شده و مشکل خاصی در فرایند کار ایجاد نشده باشد (حصول رضایت نسبی کارفرما در مرحله انجام مطالعات) فراهم است. زیرا در پاکستان عمدتا ترجیح کارفرمایان این است که نظارت بر اجرای پروژه توسط مشاوری انجام شود که مطالعات آن را انجام نداده است، ولی دارای سابقه کار در پاکستان در زمینه طراحی و مطالعات پروژه‌های مشابه باشد.
-3 تجربه چند سال گذشته برای کار با شرکت‌های پاکستانی، نشان دهنده تعهد خوب آنها برای انجام مسئولیت به عهده گرفته در زمان مورد نظر می‌باشد. اگرچه که ممکن است نحوه انجام و کیفیت کار در دو کشور ایران و پاکستان بعضا تفاوت‌هایی داشته باشد.
-4 در بین کشورهای همجوار غربی و شرقی ایران مانند افغانستان، عراق و سوریه ، کشور پاکستان از ثبات سیاسی بیشتری برخوردار است، ضمن اینکه شاخص بهبود کسب و کار در پاکستان در مقایسه جهانی در طی سه سال 2018 تا 2020 به اندازه 28 پله صعود داشته است.
-5 به واسطه همکاری با چهار شرکت پاکستانی EMC، MKEC، UEC و IDG در ایالات مختلف پاکستان امکان حضور و اخذ پروژه و کسب اطلاعات مورد نیاز بصورت راحتتر و با کمک شرکا محلی در نقاط مختلف این کشور، شهرهای کراچی (جنوب) ، لاهور(شمال شرق) ، پیشاور (شمال) و همچنین در پایتخت پاکستان شهر اسلام آباد فراهم می‌باشد.
-6 هزینه‌های جاری در پاکستان مشابه کشورهای منطقه از کشورهای پیشرفته پایین‌تر است. لذا هزینه اولیه شروع کار در این کشور و اقدامات مربوط به ثبت شرکت ، اجاره و ...  ، نیزمنطقی است.
-7 به دلیل وسعت زیاد و نیاز به توسعه زیرساخت‌های شهری و بین شهری ، زمینه کار در پاکستان در بخش‌های آب و فاضلاب و سدسازی که حوزه اصلی فعالیت طوس آب است فراهم است. در سفر اخیر به پاکستان در دیدار با مدیر منطقه آزاد تجاری - صنعتی سند، که در پروژه مطالعات تصفیه خانه فاضلاب صنعتی Sukkur، کارفرمای اصلی مشارکت طوس آب با شرکای پاکستانی می‌باشند، اعلام آمادگی برای افزایش همکاری با طوس آب  در پروژه‌های آتی منطقه آزاد تجاری- صنعتی سند (SITE) از طرف کارفرما اعلام شد که ضمنا سیل بی سابقه‌ای که در ماه June  سال 2022 در ولایت سند اتفاق افتاد، به دلیل تخریب گسترده راه‌ها و زیرساخت‌ها، نیاز به انجام طراحی و بازسازی بیش از قبل ضرورت پیداکرده است که در صحبت‌های مدیر منطقه (SITE) نیز عنوان شد.
در انتها لازم است به اطلاع رسانده شود که از ابتدای سال جاری نیز اقدامات جدیدی برای گسترش فعالیت‌های شرکت طوس آب در پاکستان بویژه در شمال این کشور انجام شده است که در آینده اطلاع رسانی خواهد شد.