• طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
    طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
  • طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
    طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
  • مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
    مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
  • سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
    سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
  • طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش  طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
    طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
  • تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)
    تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)

نگاهی کوتاه به مقالات همکاران

نگاهی کوتاه به مقالات همکاران
1 مرداد 1399

در فصل بهار سال1399 تعدادی مقاله توسط همکاران شرکت ارائه شد که به معرفی آنها می‌پردازیم:
1- در هفتمین کنفرانس شیمی و مهندسی شیمی تهران توسط مهندس سید مهدی قاسمی از همکاران گروه فرایند مقاله «ارتقای فرآیند A2O با لجن فعال چسبیده (با GPS-X)» ارائه شد که مورد پذیرش قرار گرفت. در ذیل چکیده مقاله قابل ملاحظه است:
فرآیند A2O یکی از فرآیندهای رایج تصفیه فاضلاب به منظور حذف مواد مغذی و BOD می‎باشد. این فرآیند با مشکلاتی از جمله تولید لجن زیاد و SRT پایین در حین بهره‌برداری روبرو است. هم‌چنین، در صورت افزایش بارگذاری تصفیه‎خانه‎های فاضلاب، در شرایط بهره‌برداری لازم است به منظور تحقق استانداردهای کیفیت پساب خروجی، لجن بیشتر تولید گردد. به منظور ارتقاء فرآیند A2O رایج به فرآیند تلفیقی رشد چسبیده و لجن فعال (IFAS) از نرم‌افزار GPS-X برای مدل‎سازی، شبیه‎سازی و تجزیه و تحلیل فرآیند استفاده شد. فرآیند IFAS به طور هم‌زمان از رشد معلق و زیست‎لایه چسبیده تشکیل شده است. در این مقاله ارتقاء تصفیه‌خانه به روش A2O در دو سناریو مورد بررسی قرار گرفت. (1)با استفاده از مدیا با نسبت پرشدگی 50٪ و (2)اضافه کردن یک خط مایع جدید (A2O ارتقا یافته). نتایج شبیه‌سازی نشان داد که افزودن مدیای معلق و یا افزودن خط مایع جدید، لجن مازاد را 15٪ کاهش داده و استانداردهای کیفیت پساب را تأمین می‎کند. هم‌چنین، فرآیند IFAS،         را تا چهار برابر افزایش می‌دهد. فرآیند IFAS را می‌توان به عنوان روشی بهتر برای تثبیت و کاهش لجن به‌کار برد. از آنجایی که فرآیند IFAS مشابه فرآیندهای هوادهی گسترده موجب افزایش SRT می‌شوند، نیاز به هوای بیشتر در تانک هوادهی دارد. از این رو، ارزیابی اقتصادی برای هر دو سناریوی IFAS و A2O ارتقا یافته انجام شد. براساس نتایج، IFAS در مقایسه با A2O ارتقا یافته، انرژی مصرفی 29% و کل هزینه‎های عملیاتی 49% افزایش می‌یابد، اما کل هزینه تصفیه فاضلاب در فرآیند IFAS،                      کمتر از A2O ارتقا یافته است.
2- در ژورنال Archives of Mining Sciences مقاله «ترکیب شبکه عصبی مصنوعی و روش عددی برای تعیین مدول تغییرشکل پذیری توده سنگ» توسط مهندس نرگس سادات طیرانی ازهمکاران گروه سد و هیدرولیک و مهندس مهدی متولی زاده جانشین معاونت مدیریت طرح‌ها نوشته شد که درمورخ 19خرداد ماه چاپ شد. در ذیل چکیده مقاله را مرور میکنیم:
تعیین مدول تغییر شکل‌پذیری توده سنگ نقش مهمی در پروژه‌های مکانیک سنگ داشته و عمدتاً توسط آزمایش بارگذاری صفحه‌ای تعیین می‌شود. اما از آنجا که انجام این تست هزینه‌بر بوده و زمان زیادی را صرف می‌کند؛ لذا در این تحقیق روش جدیدی مورد بحث و بررسی قرار گرفته که با ترکیب شبکه عصبی مصنوعی و روش عددی بتوان مدول تغییر شکل‌پذیری توده سنگ را پیش‌بینی کرد. در این روش ابتدا آزمایش بارگذاری صفحه‌ای توسط نرم افزار FLAC 3D شبیه‌سازی شده و با داده‌های واقعی تطبیق داده شده است و سپس شبکه عصبی با استفاده از داده‌های حاصل از روش عددی آموزش دیده و در نهایت مدول تغییر شکل تخمین زده شده است. این بررسی بر روی داده‌های حاصل از آزمایش بارگذاری صفحه‌ای در پروژه پیرتقی شرکت طوس آب انجام گرفته و نتایج از دقت بالایی برخوردار است.